Tis weer vrijdag - Reisverslag uit Perth, Australië van Ron Boomen - WaarBenJij.nu Tis weer vrijdag - Reisverslag uit Perth, Australië van Ron Boomen - WaarBenJij.nu

Tis weer vrijdag

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron

30 September 2005 | Australië, Perth

Ik heb een leuke week achter de rug. Het begon natuurlijk met het lange weekend. Op zaterdag ben ik even naar de Perth Royal Show geweest. Klinkt sjiek maar het is niet meer dan een kermis, stands, eettentjes, een hondenshow, keuring van stieren en koeien enz. Dus toch aardig om er een middagje rondgelopen te hebben.
's-Zondags ben ik 's-middags even naar het strand geweest in Fremantle. Het waaide nogal dus het was toch vrij fris, ben ook niet in zee geweest.
's-Maandags had ik een bezoek gebracht aan de Pinacles nabij Cervantes naar het noorden. De Pinacles zijn kalksteen rotsen die in de loop der tijd gevormd zijn onder de grond en na verloop van tijd boven de grond zijn gekomen. Deze rosten staan in een woestijn met geel/wit zand. Ik vond het zelf niet zo spectaculair, maar goed we zijn toch weer een dagje van huis geweest.
De afgelopen drie dagen heb ik de off-shore cursus gedaan ook wel BOSIET genoemd. Na wat theorie op de eerste dag was het tijd voor wat praktijk oefeningen op de tweede dag. We moesten verschillende soorten branden blussen met verschillende soorten brandblussers. Bijv een benzine-brand, een papier/hout brand en een keukenbrandje. Was heel leerzaam. Ook moesten we ontsnappen uit een "brandend" huis vol rook.
De derde dag vond plaats in het zwembad. Het eerste deel was onder water ontsnappen uit een helicopter-simulator. Ook werd de simulator 180 grad. gedraaid zodat je ondersteboven moest ontsnappen. Je oriëntatie is dan een heel eind zoek. Daarom word je geleerd dat je vaste procedures moet volgen, anders kom je er nooit uit. Althans niet levend. We hadden ook de beschikking over een "air-pocket" waardoor je onder water kon ademhalen. Je ademt dan een aantal keer gewoon je eigen adem in en uit. Dit kan ongeveer een halve minuut, genoeg om te ontsnappen.
Het tweede deel was overleven op zee op een overlevingsvlot als je bijv van een brandend platform moet evacueren of uit een zinkende helicopter ontsnapt was. Ook hier is het motto: vaste procedures en instructies volgen dan kun je het weken uithouden op zo'n overlevingsvlot.
Al met al een leuke en leerzame week. Ik heb ook wat fotootjes op de site gezet. Tot volgende week.

• 30 September 2005 - 08:55

Erik:

Je hebt een leuke week gehad zo te lezen. Veel gezien en veel gedaan (leuke foto's trouwens, vooral die ene waarop jij een fiep in je mond hebt).
    Hoe staat het trouwens met nieuwe woonruimte? Moest je niet dit weekend iets nieuws hebben? Of ben je nu de eeste Australische clochard geworden?
    Hier is verder niet veel gebeurd: alles gaat z'n gangentje. Het voetbal volg je ook wel, denk ik?
    Als ik een postadres van jou krijg, kan ik de foto's van jouw afscheidsfeestje opsturen; het is te veel om te mailen.
    Groeten,
    Erik, Helma, Martijn, Stefan

• 30 September 2005 - 16:30

Marc:

Je hebt een redelijke drukken week gehad of niet? Dus ze kunnen je gerust neer laten storten nu met die helikopter dan weet je wat je moet doen? Liever niet natuurlijk, maar je komt niet meer voor verrassingen te staan. Leuke foto's vooral die ene waar je zo duf op staat...
    Ja hoe gaat het met je zoektocht naar je appartement?
    Is fijn dat die DVD aangekomen is, ik was al bang dat die zoek was geraakt tijdens de reis, maar gelukkig is dat niet zo. Kan je hem ook lezen?

Groeten Marc en Joyce

• 02 Oktober 2005 - 08:11

Tonnie:

Moet je daar ook nog ooit werken want je doet alles behalve, maar het zal er wel bij horen. Wel spannend in die heli in het water maar niets voor mij. Ik blijf liever op het droge.
    We horen nog wel weer.

Groeten Tonnie, Esmi en kids

• 02 Oktober 2005 - 16:16

Ad En Mirjam:

Ha Ron
    Leuk om zo contact met je te houden een jaar(of langer)is anders toch lang.
    Nou jij hebt wel een leuke week achter de rug, wel spannend gaat er zo nooit wat fout want het lijkt wel heftig allemaal.
    Leuke foto`s
    Bij ons kan nu alles wel met wat haast gebeuren!!
    Woendag komen ze de dakplaten leggen en ma en di moet er nog heel wat gemetseld worden om die platen te kunnen leggen.
    en ongeveer 24 oktober zit de stucadoor in huis??
    ou mooi dat het nu beter gaat maar die planning weet ik nog niet eerst zien en dan geloven.

• 03 Oktober 2005 - 16:04

Esmiralda:

Hoi Ron,

Jouw weken daar zijn momenteel iets spectaculairder dan onze weken hier. Alhoewel, wij zijn afgelopen vrijdag naar de Efteling geweest, dus dat was ook een leuke onderbreking van de week.

Wat een gave cursus die jij gedaan hebt (hele leuke foto's ook). Vooral de praktijkdagen lijken ons wel spectaculair, maar ook wel eng onder water. Je kan volgend jaar zo mee doen met "Expeditie Robinson".

We zijn blij dat het goed met je gaat zo ver van huis, al zul je heus wel dingen missen hier. We blijven graag op de hoogte.

Groetjes,
    Tonnie en Esmiralda en de kids